Thursday, May 18, 2017

言語の傲慢

今日は時間がありませんので編集無しで急いで書きます。文法上のエラーはご容赦ください。ある出来事から:

昨日の夜、いつものようにある慰安婦のサポーターが私のFacebookにつきまとってきました。彼の名前はリアン・マコーミック(Ryan McCormick)。韓国の英語の教師をやっていて韓国語を話すと言いました。彼はこういって言葉のカードを切ってきました、「あなたは韓国語を話さないのですか? ならばどうやってこの件の本質について知ることができるのですか?」

まずはじめに、私は「話すことのできる言語」についての自慢は、額面通りには受け取りません。

私はドイツ語も話すので現地でこのことを学びました。私は過去数年間、数百人、少なくても数百人の人々がドイツ語が話せないのにドイツ語を話すと言っているのを聞いてきました。

ドイツに住んでいたときドイツ語に堪能だと言っている外国人(ほとんどがアメリカ人)と会いました。しかし会って20秒後には、実は数語しかドイツ語を話すことは出来ないこと認めました。

今週もタイ国のチェンマイで同じ事がおこりました。中国人の芸術家が私に彼女の作品を見せてくれたのです。それにはドイツ語で字が書かれていました。

私は彼女にドイツ語が話せるのですかと聞いてみました。彼女は「はい」と答えました。私はどのくらいとと聞きました。彼女は流ちょうにと答えました。その20秒後、彼女はいくつかの単語しか知らないと認めました。おそらく相当数の人々が自らの言語能力を過大に評価しています。

今年初め私は作家の人たち何名かと一緒にすごす機会がありました。そのうちの一人は中国の教授と言っていました。彼らが私の仕事を尋ねてきたので、私は慰安婦と情報戦争の件を調べていると答えました。

その教授は例によって20万人が性奴隷としてさらわれたとの馬鹿馬鹿しい話を持ち出してきてそれを擁護し南京大虐殺とバターンの死の行進を例にあげてきました。いつものことです。彼らは自分たちが良く知らないことを話していること気付いたとき他の話を持ってきてごまかすのです。

とりあえず一度に一つのことを話題にしましょうと私は言いました。性奴隷についてと。これが実際に起こったとあなたは確かに言いました。どのような証拠があるのですか? 私の仕事のためにその情報が必要なのです。もしもそれの情報を持っているのならば是非ご教授ください。情報源を秘匿をしているような時ではありません。

彼は当然の反応を示しました。「あなたは中国語を話しますか?」私の答えはノーでした。つづいて、「どうやってこの件を正しく調査できたのですか?私は七カ国語を話せます。あなたは何カ国語を話せますか?」と。

一般の基準、すなわちせいぜい10個の単語を話すことが出来れば流ちょうであるとするならば私は10数カ国語を話せることになりますが、正直に答えるとすれば私は英語とドイツ語のみであると言えます。

私の経験に従えば彼は英語の他はなんの言語も流ちょうでは無いでしょう。証明されるまでは言語能力に関する過大な自慢は大幅に割り引いて見なければなりません。

「私は沢山の言語を話せます、だから私は賢いのです」 そんなことはナンセンスです。私は彼にアインシュタインが何カ国語を話せたと思いますかと聞きました。彼は正確に、しかしばつの悪そうに、「ドイツ語と英語」と言いました。私はそうですと言いました。あなたのように自慢もしていませんでしたがと。

アインシュタインの英語はかなりくせが強く、英語にネイティブな者は聞き取るためにかなり注意深くならなければならなかったことでしょう。

アインシュタインの英語
https://www.youtube.com/watch?v=OamFZCFfQkg

よくあることですが流ちょうに多くの言語を話すことの出来る人というのは育った環境によるのであって、学校で習ったこと以外についてはあまり話すことが出来ないものです。彼らの基本的な知識に広がりはあまりありませんが同じ事を4つの言語で言い表すことには長けているのです。彼らはまじめに多くの言語を勉強し話していますし、その言語は彼らの勉強も助けています。そうではあっても、しかし我々はつねに自分自身の核となる言語の枠に捕らわれているものです。

多国語言語は人を明晰にするという棺と彼が性奴隷についてついて知っていることへとどめとして、私は教授に、バハサ語、カレン語、ベンガル語、タガログ語、テトゥン語、あるいは日本語を知っていますかと尋ねました。

彼の基準によれば、中国語を話さない人はだれもこの件を話してはならないことになるが、同時に彼もまた、韓国や中国などからの全く異なった言語の多くの他の国での出来事にも何も言うことは出来なくなります。

故郷を離れたこと無い英語を話すアメリカ人もいます。アメリカで育ったからと言ってアメリカについてなんでも知っているエキスパートとは限らないのです。

インドではよくあることです。インドは2000以上の言語や方言を持ち多様な文化と宗教をそなえた非常に複雑な国です。

自分の国についてエキスパートであると(アメリカ人のように)信じている故郷を出たことの無いインド人もいます。「あなたはヒンズー語を話すことが出来ないのですか?ヒンズー語を話すことが出来ないのになぜインドについて意見を述べるのですか?」と。おそらく半数のインドの国民はヒンズー語を話しません。彼らはインドについて何も知らないとでもいうのですか?(インドでは英語がより通じるかもしれません)。

タイでも同様なことは起こります。今日のタイ国の複雑な事情にもかかわらずタイの全てのことについて意見を言うことが出来ると考えているタイ人もいます。

この件について言語をあやつることができるということを切り札とするならば、先の教授の論理は次のようにも解釈もできます:すなわちドイツ語を話すことが出来ない者は、ドイツ語を話す者に対してナチを見下したようなことを言ってはならないと。

ポーランド語、イタリア語、フランス語・・・を話すことが出来ないならば、あなたはEUやヨーロッパへの移民、第二次大戦について意見を持ってはいけないことになります。スペイン語を話さないならば「壁」について何の意見も持つべきでは無いことになります。あなたはアラビア語をはなせますか? 話せないのならば中東についてとやかく言うべきではありません。ヘブライ語やアラビア語は?できないのだったら、イスラエルヒズボラ、ハマスについて語るべきではありません。

多国語を話すことが出来るとの切り札はあまり価値があることでもありませんし、いつの日かしっぺがえしをされるでしょう。


The Language of Arrogance
A quick note without edit. Time is limited today. I apologize for any grammatical errors. One pass writing:
Last evening a comfort women supporter began trolling my Facebook, as they often do. His name is Ryan McCormick. He claims to be an English teacher in Korea, and to speak Korean. He threw the language card saying, in essence, You don’t speak Korean? How can you know anything about this subject?
Firstly, I do not take at face value those who brag about the languages they speak.
I have learned this due to my speaking German. Over the years I must have heard hundreds – easily hundreds – of people saying they speak German when they do not.
When I lived in Germany, I saw foreigners (often Americans) who claimed to speak German fluently. Twenty seconds later, they admit they do not speak German, just a few words. They fall from, “I am fluent,” to “I can count to ten and say hello and goodbye and yes and no.”
This happened again just this week in Chiang Mai, Thailand. A Chinese artist showed me some of her work, some of which had German writing on it.
I asked if she speaks German. She answered yes. I asked how well. She said fluently. Twenty seconds later she admitted that she only knows a few words. If seems more people puff up their language skills than not.
Earlier this year, I was with a group of writers. One claimed to be a professor in China. They asked about my work and I mentioned about the comfort women and information war issue.
The professor piped up, as per normal, and defended the ridiculous narrative that 200,000 had been kidnapped as sex slaves, and then of course tossed in Nanjing and Bataan as icing. This is normal. When they know they do not know what they are talking about, they pop chaff.
I said stick to one topic at a time. Sex slaves. You made a clear statement that this happened. What evidence do you have? I need it for my own work. If you have it, I need it. Now is not the time to be shy with sources.
He then hit with the normal, “Do you speak Chinese?” My answer was no. To which came the normal rejoinder, “How can you properly research this? I speak seven languages. How many do you speak?”
If I use the normal low standard of ten words means fluency, maybe a few dozen, but if settle on a truthful response, the answer is English and German. I also understand a great deal of Bavarian, some Spanish, some Dutch, some Thai, some others, such as ‘Jive’ and American southern dialects that most foreigners and many Americans cannot understand. By the standards that most people seem to use for fluency, I speak maybe ten languages. By any honest estimate, two languages.
Based on experience, I would bet ten bucks that he was not fluent far beyond English and maybe one or two others. Take wild language claims with a grain of salt until proven.
He tried to use the, “I speak more languages, and therefore I am smarter,” nonsense. I asked how many languages Einstein spoke. He correctly and sheepishly said, “German, and English.” I said that is right. Not seven like you claim to speak.
Einstein’s English was so heavily accented that no doubt many native English speakers would have to listen closely to make out what Einstein was saying.
Einstein's English:
https://www.youtube.com/watch?v=OamFZCFfQkg
And yet one can regularly find people who truly speak multiple languages fluently due to circumstance, yet when speaking with them they often have not studied much beyond school and small talk. Their base knowledge often has not expanded much, but they know how to say the same thing in four languages. Others are the opposite. They truly study and speak many languages and the languages greatly help their studies, but even then we are always in our own language thimbles.
Pounding the final nail into the language-makes-me-brilliant coffin, and what he knows about the sex-salve issue, I asked the professor if he speaks Bahasa, Karen, Bengali, Tagalog, Tetun, or Japanese. All answers were no.
By his own standard that anyone who does not speak Chinese should not talk about the issue, he, too, should not discuss the issue because the allegations from Korea, China, etc., are that these events took place in over a dozen countries with completely different languages.
There are Americans who grew up in America speaking English who would have a hard time with anything outside of their hometown. They are not experts on America just because they grew up in America.
This pattern appears a great deal in India. India is an immensely complex country with more maybe 2,000 languages and dialects, countless evolving cultures and religions, yet you can find Indians (like Americans) who think they are experts about their countries despite rarely if ever leaving their home states. “You don’t speak Hindi? How can you have an opinion on India without speaking Hindi?” Probably half of Indians do not speak Hindi. Do they also know nothing? (English is often more useful in India.)
It happens in Thailand. Some Thais think they speak for all Thais, despite the enormous complexity of Thailand.
While on this topic, using the language trump card, the professor’s argument could be extended: people who do not speak German should have a subordinate opinion on Nazis to those who speak German.
And if you do not speak Polish, Italian, French, etc., you should keep opinions about the EU or European immigration and World War II to yourself. If you do not speak Spanish, you should have no opinion about the Wall. Don’t speak Arabic? Stop talking about the Middle East. No Hebrew and Arabic? Don’t talk about Israel and Hezbollah and Hamas.
Tossing the language card has limited value and can splash back.


No comments: