Monday, August 12, 2019

香港デモ : 8月5日の記事より

Hong Kong Now: a general strike has been called for today and has already begun. It should continue late into tonight. It is almost 0940 here now.  -- From the article on Aug 5.

8月5日、朝の9時40分になるところです。香港では 大規模なストライキが呼びかけられています。 既に始まっており深夜に及ぶでしょう。

昨晩、デモの参加者が、今日の夕方からの取材のためにエネルギーを蓄えておくようにとアドバイスをくれたので、ちょっと外の様子を見に行きますが、基本午前中はゆっくりしようと思います。(昨晩はよく眠れず空が白みかけるまでまんじりともしませんでした。)

昨日は何故か、2件の記事がFacebookに掲載されませんでした。ライブ中継のビデオもです。

その内容を手短に書きます。
催涙ガスの臭気が漂う中、デモの参加者たちは夜遅くまで活動していて、翌日のために体力を蓄えておく、とか、警察は青色の染料を入れた高圧放水銃を準備しているようだ、などと話していました。(青くなった街をどうやってきれいにするのでしょう? 調べておかなければ。)

若者達は青色の染料をどうやって落としたらいいのかを議論しており、中には私に、酢や重曹がいいのではないか、と言う若者もいました。(まだ放水銃は使われていませんが、まもなくでしょう。今、警察は放水銃の使い方の訓練をしているようです。)

昨夜 撮影して 投稿したはずなのに消えてしまった、興味深いビデオの内容:  ひとりの香港人が、「トランプ大統領は、(アメリカ在住でアメリカの方針を支持しない)香港人と中国人の全てをアメリカから追い出すべきだ、と言っていた」「アメリカにいる香港人と中国人の多くは熱烈な北京支持派で、逆にここ香港では、北京を支持する香港人は少数派だ」と私に言うのです。私は頷きました。奇妙なことです。アメリカ人を含む多くの外国人もそのことに気づいています。なぜ北京支持派の香港人と中国人がアメリカに来るのか? 英雄である共産主義者たちといっしょにいるために中国に帰ればいいではないか?  面白いと思いませんか?

我々の会話は近くにいた70がらみの女性の気を引いたようで、彼女は我々に沢山話をしました。 彼女曰く、彼女はアメリカの市民権を持っているアメリカ人で、ロサンゼルスと香港に家があるとのこと。彼女は12歳以降に英語を学んだようで中国人特有の訛りがありました(いつ英語を習ったのか特に質問しませんでしたが、訛りに関しては法則があります:  12歳以降覚えた外国語は母国語の訛りが消えないものです。彼女の英語は上手だが訛りが強いものでした)。

彼女は、自分はアメリカ市民だと言いながら、いかにアメリカが危険で悪い国かを長々と話し、
最近アメリカでたて続けに2件発生した銃の乱射事件に触れ「なぜアメリカにそんなにも沢山の銃があるのか??? 」と私に質問し、アメリカ人は銃を持つべきでは無い、取り上げるべきだと主張しました。

私は言いました。「我々が銃を所持しているのには 訳があります。そう、今、香港で起こっていることを見てください、中共が香港を支配しようとしているのです」 彼女の言っていることは部分的には正しい。しかし部分的に正しいということは全てが正しいということではありません。

香港は街としてはアメリカの多くの都市に比べて非常に安全です。しかし中国の脅威があります。香港は共産主義者に呑み込まれようとしているのです。

いずれにしろ銃の規制に関しては決定的な模範解答はありませんし、アメリカは銃があるからこそ、そんなに暴力的ではないと言えます。(スイスなど多くの国の国民も沢山の銃を持っています。) 
もちろんアメリカには多くの暴力がありますが、それは銃があるからではなく、別のいくつかの原因があるからです。
その一つに非常に暴力的なアメリカのサブカルチャーがあります。我々は3億3千万人もの国民がいるので、毎日色々なことが起こっています。鵜の目鷹の目のマスコミはある種の暴力を(特に白人男性による暴力)針小棒大に扱い、明らかに政治的に不都合な現実から目を背けさせるために大々的に報道しています。

実際、サブカルチャー以外のアメリカの文化は非暴力的であり、他の国の文化と同じように文明的に洗練されています。しかしながら我々の暴力的なサブカルチャーと文学などがアメリカは戦場であるかのように印象づけているのです。もちろん、愚かなカルチャーのある暴力的な地域もあります。我々は多くの種類の文化を抱えています。

昨夜の、親中かつ反米のおしゃべりな中国系アメリカ人女性の話に戻りましょう:

彼女は、私が話をしているデモ参加者の若者達を、
危険な犯罪者である、と言って非難しました。面と向かって彼らに言っていました。私も同様なことを言われました。ビデオ撮影していなかったので、人々は自由になんでも話してくれます。私は水のボトルをバックパックから取り出し彼女に提供しましたが断られました。若い香港人たちは敬意を持って彼女に接していたにもかかわらず、彼女は若者達は彼女に対して無礼であると憤慨していました。私は、「ここに座って見ていますが彼らはとても礼儀正しくてあなたには何の危険もありません」と言いました。

若者達のひとりが彼女を非難するでもなく、礼儀正しく質問しました。「なぜそんなにも北京支持派なのに、アメリカ市民になって香港に戻ってくるのですか?どうして中共に移住しないのですか?」  
彼女は、「ほら、見て、私に対して攻撃的だわ、犯罪者よ! 」と反応し、(若者達は抗議しているから犯罪者である)、と非難し続けていました。

そんなことがあって彼女が立ち去った後、彼女の精神状態についてどう思うか若者達にきいてみました(私には狂っているようには見えませんでした)。彼らが言うにはある種の人達、アメリカに移住して反米になった人にはよくある反応とのことでした。アメリカに移住して反米になったら 共産党中国に戻るべきです!

私たちは話し合いました。最後に彼らのことをライブビデオで撮影する許可を貰い撮影したのですが、なぜかFacebookにビデオストリームが流れませんでした。あとでもう一度試してみるつもりです。

今日は重要な日になるようです。なのに私の体内スリープセンサーによると昨夜は2時間31分しか寝ていないので今朝、午前中にもう少し睡眠を取るようにします -- 今晩、7箇所で大規模に、他にも多数の小さな抗議集会が夜遅くに開催されるようなのです。

その場に居ること、眠くならないで起きていることだけではなく、周りの状況に充分 注意を払って何かあったら即対応することが重要です。そのためには私の体内バッテリーを充電しておく必要があります。充電のために数時間オフラインになりますが、その前にMTR(鉄道)のストライキの様子を確かめるためにちょっと朝の散歩をしてきます。

※ 8月5日の記事から

Hong Kong Now: a general strike has been called for today and has already begun. It should continue late into tonight. It is almost 0940 here now.
Protestors told me last night and already this morning to conserve energy this morning and save it for late afternoon. I will at least go out and take a look, but also heed their advice and conserve energy this morning. (Did not get to sleep until about sunrise today, anyway, and that was just a few hours ago.)
A couple of my posts from last night did not go onto Facebook. I have no idea why. Including a video that said it was LIVE. Did not post.
In short, the protests went on late into the night. There was teargas but most protestors were saying they were saving energy for today. They talked about the police preparing to deploy water cannons with blue dye to identify protestors. (How will they clean the blue streets? I must study.)
Protestors were discussing ways to clean off the blue dye. One told me about vinegar and baking soda but they have not tried yet: the cannons are not being used yet but likely will be very soon. Apparently the police are training with the cannons now.
Interesting video last night that did not post. A Hong Konger told me that President Trump should kick all the Hong Kongers and Chinese out of America if they are not pro-America.
He said that many Hong Kongers and Chinese in America are very pro-Beijing, and that only few of the Hong Kongers here in Hong Kong are pro-Beijing. I said yes, that is weird, others of us including Americans have noticed same. Why do pro-Beijing Hong Kongers and Chinese move to America? Go to China with your communist heroes. Interesting, yes?
Our conversation was prompted by a lady who was maybe 70 coming up and giving us both an earful. She said she is American and has a home in LA and here. She is Chinese heritage with thick accent, indicating she learned English after puberty. (I did not ask specifics -- but strong rule of thumb about accents: difficult to learn a foreign language without accent if you learn after puberty. Her accent was thick though her English as good.)
She was rambling on to me about the dangers of America and the recent two shootings, saying how bad America is, and that she is US citizen. She asked why does America have so many guns and demanded we should not have guns. I said we have guns because...well, look what is happening in Hong Kong with Chinese taking over. She is partially right. But partially right is not all right.
Hong Kong as a city is very safe compared to much of America. But not safe from China, and this place is being swallowed by communists.
Anyway, there is no beautiful answer to the gun question, and America is not so violent because of guns (Swiss and many others have many guns) -- America has a lot of violence due to other reasons, one of which is that some subcultures are fantastically violent. And we have 330 million people and a vibrant press that microscopes some types of violence (especially if by white males) and does backflips to avoid politically inconvenient but obvious realities.
In reality, the more civilized cultures in America are extremely non-violent and are just as civilized as anyone anywhere. But our violent subcultures and other texture make it appear that America is a war zone -- and some areas can be, depending on local cultures. It's the cultures, dummy, and we have many sorts of cultures.
Anyway, back to the rambling pro-China anti-American American-Chinese lady in Hong Kong last night:
She accused the young Hong Konger protestors I was talking with of being dangerous criminals. She did that right to their faces. She said similar to me. My video was not running at the time and that makes people far more free to talk. I offered her a water from my pack and she declined. The Hong Kongers just treated her respectfully. She said they were being disrespectful to her and I said I am sitting right here watching and they are very nice young people and are not dangerous to you.
One asked her politely why if she is so pro-Beijing did she become an American citizen and move back to Hong Kong. Why not move to Beijing? He was very polite. She said see, he is being so aggressive with me! Criminals! (She kept accusing them of being criminals for protesting.)
Anyway. When she left, I asked what they thought of her mental state (she seemed fine to me -- not crazy), and they said that is normal for some people. Especially for some who move to America and are anti-America! Why don't they move to China!
We kept talking, and finally I asked one if I can turn on live video, and so I did but it did not stream onto Facebook! I will try again to upload, but also today will be a big day, and according to my sleep sensor I got 2hrs 31m last night. I must try to sleep a little more this morning -- I think tonight's protest in seven big locations (and many small) will go very late. It is important to not only be there and be awake, but to be alert. That requires battery recharge. I will be offline for some hours to recharge but will do a morning walk about now to have a look at MTR (train) strike.









No comments: